Uroda

5 marek tworzących stylową modę adaptacyjną na świecie*

W świecie mody społeczność osób niepełnosprawnych rzadko jest traktowana priorytetowo. Często styl adaptacyjny i integracyjny jest postrzegany jako rzecz drugorzędna. Na szczęście w ostatnich czasach pojawiły się marki głównego nurtu i detaliści tacy jak Tommy Hilfiger, Target i JCPenney stworzyli kolekcje mające na celu wypełnienie tej szerokiej luki na rynku mody. Dla wielu projektantów może to być mądry ruch, ponieważ przemysł mody adaptacyjnej jest wart 52 miliardy dolarów w USA i wzrośnie do 54 miliardów dolarów w nadchodzącym roku.

[subscribe_to_unlock_form]

Choć marki głównego nurtu dodają linie adaptacyjne do swoich aktualnych kolekcji, od dawna istnieją mniejsze, niezależne marki, które uczyniły swoją jedyną misją zapewnienie odzieży integracyjnej dla społeczności osób niepełnosprawnych.

Von Ruz

Brytyjska projektantka Vongi Noreen Ruzive stworzyła swoją markę Von Ruz dla osób o różnych zdolnościach, ponieważ dorastała z braćmi, którzy byli chorzy na autyzm. W aktualnej kolekcji absolwentki Paris College of Art znajdują się marynarki, spodnie i spódnice z magnetycznymi zamkami, zatrzaskami i dostępnymi detalami do zawijania.

„Takie cechy służą nie tylko jako funkcjonalności dla osób niepełnosprawnych, ale mogą również służyć jako element stylizacji dla osób pełnosprawnych”, mówi Ruzive. „Na przykład, mój w pełni odpinany blezer ułatwia osobie noszącej protezę ręki, [podczas gdy] kobieta pełnosprawna może chcieć nosić ten sam blezer z rękawami zapiętymi do połowy, aby stworzyć rozcięcie”.

Ruzive uważa, że jest jeszcze długa droga do przebycia, jeśli chodzi o integrację projektów. Marki głównego nurtu mogą pokazywać modele z niepełnosprawnością, ale nadal może brakować podaży w ich ofertach. „Myślę, że może to zająć trochę czasu dla, szczególnie marek głównego nurtu, aby przejść swoje badania i rozpocząć wdrażanie w ramach swoich firm”, dodaje.

Obecnie skupia się na Wielkiej Brytanii i Francji, ale ma również nadzieję, że pewnego dnia uda jej się wejść na rynek międzynarodowy i zaoferować swoje projekty każdemu, kto będzie mógł z nich skorzystać.

Auf Augenhoehe

Sema Gedik, widząc jak jej kuzynka, jako osoba karłowata, walczy o modne ubrania, zainspirowała się do stworzenia swojej marki Auf Augenhoehe. Marka ta opiera się na zasadzie równości, a jej nazwa oznacza po niemiecku „widzieć oko w oko”. Gedik uważa, że dobrze dopasowana odzież dla osób z karłowatością nie powinna być rzadkością. „Zanim weszliśmy na rynek, nasi klienci musieli ingerować poważnymi przeróbkami w swoich ubraniach z konwencjonalnych marek” – dzieli się Gedik.

Aby upewnić się, że rozmiar i dopasowanie były prawidłowe dla większości jej klientów, spędziła godziny na badaniach i rozmowach ze społecznością, aby dowiedzieć się, jak uczynić odzież bardziej dostępną, jak strategicznie umieścić guziki i zamki błyskawiczne.

„Historycznie rzecz biorąc, przemysł modowy zawsze wyznaczał granice, czy to między płciami, proporcjami ciała, ideałami piękna, czy statusem” – mówi Gedik. „Jednak wiele z tych podziałów nie ma już znaczenia w naszym zglobalizowanym świecie, a granice powinny być łamane”.

Kintsugi

Adaptacyjna marka modowa Kintsugi czerpie swoją nazwę z tradycyjnej japońskiej sztuki naprawiania i reperowania przedmiotów, takich jak ceramika, za pomocą złota. „Stojący za nią etos pokazuje, że nasze postrzegane 'wady’ lub 'niedoskonałości’ są w rzeczywistości tym, co czyni nas wyjątkowymi” – mówi założycielka Emma McClelland. „Bez względu na to, co dzieje się w życiu, nigdy nie jesteśmy naprawdę 'zepsuci'”.

Na pomysł zbudowania swojej marki wpadła po obejrzeniu wykładu TED omawiającego brak opcji dla niepełnosprawnych konsumentów w branży modowej. Wyjaśnia, że chociaż było kilka firm produkujących odzież adaptacyjną, wiele z nich było bardziej nastawionych na funkcjonalność i nie wzięli pod uwagę ogólnej estetyki.

Po spędzeniu dużej części 2018 roku na badaniach i zrozumieniu niektórych obaw w społeczności osób niepełnosprawnych, Kistingi’s uruchomiła swoją pierwszą kolekcję jeszcze tego samego roku. „Nie musisz wprowadzać ogromnych zmian, aby odzież była bardziej integracyjna. To tylko małe poprawki tu i tam, które mogą sprawić, że świat się zmieni” – mówi McClelland. Wiele z jej projektów dotyczy szczegółów, takich jak kłopotliwe guziki i dostosowanie do urządzeń medycznych, w tym worków stomijnych.

W nadchodzących latach Kistingi ma nadzieję na wprowadzenie na rynek odzieży męskiej, ale liczy na większe wsparcie ze strony zewnętrznych sprzedawców. „Mam nadzieję, że wkrótce zdadzą sobie sprawę, że istnieje potrzeba konsumentów w zakresie mody integracyjnej” – mówi. „I to nie jest tylko słuszna rzecz do zrobienia, ale także słuszna rzecz dla biznesu”.

IZ Adaptive

Od 13 lat marka IZ Apadtive jest liderem w tworzeniu ubrań integracyjnych dla społeczności osób niepełnosprawnych. Kanadyjska marka została założona w 2009 roku przez Isabel Camilleri, która chciała uczynić modę bardziej dostępną dla osób z niepełnosprawnością fizyczną. W przeszłości projektantka stworzyła kilka niestandardowych elementów dla klienta, który był użytkownikiem wózka inwalidzkiego i zdała sobie sprawę, że istnieje realny rynek dla mody adaptacyjnej.

„Najbardziej inspirujące momenty pochodzą od naszych klientów” – mówi Camilleri. „Kiedy dzielą się swoimi doświadczeniami z marką i tym, jak dzięki niej się czują, to właśnie to pomaga mi kontynuować pracę, którą wykonuję”.

Hisi Studio

Kenijska projektantka Angela Wanjiku wpadła na pomysł stworzenia Hisi Studio jako swojego projektu na studiach, ale wkrótce zdała sobie sprawę z jego potencjału jako dobrze prosperującej marki. Wszystkie jej projekty skierowane są do osób z wadami wzroku, które są często pomijane nawet w przestrzeni adaptacyjnej.

Wanjiku uważa, że kluczem do stworzenia prawdziwie adaptacyjnej linii odzieżowej jest współtworzenie i projektowanie elementów ze społecznością, której służysz. „Dotyczy to również innych grup, w których projektant jest osobą z zewnątrz” – mówi Wanjiku. „Nie można prawdziwie projektować integracyjnie bez wkładu swoich docelowych użytkowników”.

Integracja brajla i kodów QR w odzieży to niektóre z głównych sposobów, w jakie Hisi Studio ma nadzieję uczynić swoje projekty dostępnymi dla osób niedowidzących.

Informacje dostępne na www.dziendobrywellness.pl, w tym tekst, grafika i inne materiały, służą wyłącznie celom informacyjnym. Poleganie na jakichkolwiek informacjach zawartych w www.dziendobrywellness.pl odbywa się na własne ryzyko użytkownika. W artykule może pojawić się sponsorowane lokowanie produktu. Odwiedzający tę stronę internetową przyjmuje do wiadomości, że informacje dostępne na lub za pośrednictwem www.dziendobrywellness.pl nie są i nie mają na celu zastąpienia profesjonalnej porady medycznej. Prawa autorskie Circle REI Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

[/subscribe_to_unlock_form]

Daria Lukaszek

Share
Published by
Daria Lukaszek

Recent Posts

Mąka bambusowa przepisy i jej właściwości dla zdrowia

Mąka bambusowa to najnowsza innowacja wykonana ze świeżych, młodych pędów jadalnych gatunków bambusa, takich jak…

2 lata ago

Czy plastik negatywny może uratować planetę?*

To, że przemysł kosmetyczny ma problem z opakowaniami, nie jest bynajmniej nową wiadomością. Z pewnością…

2 lata ago

Suplementy treningowe: czy naprawdę zwiększają wydajność?*

Jeśli chcesz uzyskać jak najwięcej z każdego powtórzenia i każdego ćwiczenia na siłowni, być może…

2 lata ago

Co warto wiedzieć o ćwiczeniach i jak zacząć*

Ćwiczenie polega na podejmowaniu aktywności fizycznej i zwiększaniu częstości akcji serca ponad poziom spoczynkowy. Jest…

2 lata ago

Czy powinieneś skorzystać z usług trenera personalnego?*

Trening personalny nie jest przeznaczony tylko dla osób, które chcą uzyskać idealnie napięte ciało. Wiele…

2 lata ago

Wywołana ćwiczeniami molekuła hamuje głód, może pomóc w leczeniu otyłości*

Brak aktywności fizycznej zwiększa ryzyko otyłości, chorób metabolicznych i śmiertelności ze wszystkich przyczyn. Ćwiczenia są…

2 lata ago