To, że przemysł kosmetyczny ma problem z opakowaniami, nie jest bynajmniej nową wiadomością. Z pewnością widziałaś już informację, że każdego roku światowy przemysł kosmetyczny produkuje 120 miliardów sztuk opakowań. Wiele z naszych ulubionych produktów jest umieszczonych w plastikowych opakowaniach, a wiele z nich nie może lub nie chce być poddanych recyklingowi. W rzeczywistości tylko 50% odpadów kosmetycznych kończy się rzeczywiście recyklingiem.
W ciągu ostatnich pięciu lat wiele marek poczyniło kroki we właściwym kierunku, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, niezależnie od tego, czy chodzi o zerową ilość odpadów, przejście na materiały bardziej przyjazne planecie, takie jak aluminium, czy inwestowanie w rozwiązania umożliwiające ponowne napełnianie.
Kolejny trend, który zyskuje na popularności? Plastikowe negatywne piękno. Może to brzmieć jak sprzeczność, ale jeśli jest to zrobione dobrze, może mieć duże znaczenie dla naszej planety. Ponadto, w związku z wprowadzeniem podatku od tworzyw sztucznych w tym miesiącu, wszyscy wygrywają, jeśli jak najszybciej włączą się w ten ruch.
Co to jest plastik neutralny lub plastik negatywny?
Piękno neutralne lub negatywne wobec plastiku idzie o krok dalej niż zero odpadów. Produkty kosmetyczne o zerowej ilości odpadów zazwyczaj nie wykorzystują żadnego plastiku w swojej produkcji, ale marki mogą nadal używać plastiku w pewnym momencie ich wytwarzania lub produkcji (więcej na ten temat później). Aby mówić o neutralności lub negatywnym wpływie tworzyw sztucznych, muszą zrobić coś więcej.
Londyńska marka UpCircle zajmująca się skórą i ciałem jest jedną z pierwszych firm kosmetycznych, które to robią. 'Za każdy sprzedany produkt przekazujemy pewien procent na sprawdzone programy wpływu, które usuną ze środowiska więcej plastikowych odpadów niż tworzymy w naszych opakowaniach i działaniach’, wyjaśniła współzałożycielka Anna Brightman. 'Plastik neutralny oznaczałby usunięcie takiej ilości plastiku, jaką wykorzystuje Twoja marka, plastik negatywny oznacza, że usuwamy dwa razy więcej niż używamy’ – wyjaśniła.
Oczywiście nie ma sposobu, aby w magiczny sposób uwolnić się od plastiku, który został stworzony, ale pracując w ten sposób, marki mogą inwestować w programy, które pomogą lepiej radzić sobie z plastikiem już znajdującym się w naszym środowisku.
Jak marka może być neutralna lub negatywnie nastawiona do plastiku?
Na początek, marka musi obliczyć, jak dużo plastiku używa. Może to brzmieć prosto, ale nie chodzi tu tylko o produkty, które trafiają do Twojej łazienki, ale o cały łańcuch dostaw. Brightman podkreśla, że należy uwzględnić zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie zużycie plastiku. Bezpośrednie to coś, nad czym mają kontrolę, jak np. opakowanie, a pośrednie to coś, na co mają mniejszy wpływ, jak np. sposób wysyłki do sklepów lub dystrybutorów.
Po obliczeniu, marki mają tendencję do partnerstwa z organizacją, która wykonuje pracę w usuwaniu plastiku ze środowiska. Weźmy Evolve Beauty, organiczną markę do pielęgnacji skóry, ciała i włosów, która niedawno nawiązała współpracę z rePurpose Global, jedną z wiodących organizacji zajmujących się neutralnością plastiku.
Poprzez rePurpose Global, Evolve zainwestowało w przedsiębiorstwo społeczne w Indiach, które skupia się na etycznym zbieraniu i pozbywaniu się niebezpiecznych odpadów MLP (Multi-laminate plastic). 'Ten rodzaj plastiku jest praktycznie niezniszczalny i jeśli pozostanie niezebrany, pozostanie na przesyconych wysypiskach przez setki lat lub ostatecznie wycieknie do oceanów, gdzie rozpadnie się na mikroplastik i zostanie połknięty przez morskie, dzikie zwierzęta’, wyjaśniła Laura Rudoe, założycielka i dyrektor generalna Evolve Beauty.
’To partnerstwo pozwala nam nie tylko finansować najnowocześniejszą, zrównoważoną gospodarkę odpadami, ale także pozwala nam wspierać etyczne płace dla zmarginalizowanych pracowników zajmujących się odpadami’ – potwierdziła Rudoe.
A co z greenwashingiem?
W przypadku takich określeń jak „negatywny” czy „neutralny” plastik, naturalne jest założenie, że mamy do czynienia z greenwashingiem. Terminy te same w sobie są nieco mylące. W istocie, najbardziej zrównoważoną i wolną od plastiku opcją jest zawsze nie kupowanie niczego zamiast kupowania czegoś. Jednakże, kupowanie od marek, które inwestują w pozytywne programy odpadowe oferowane przez organizacje takie jak rePurpose Global może być dobrą rzeczą.
Warto jednak sprawdzić, czy dana marka robi również wszystko, co w jej mocy, aby zmniejszyć swój własny ślad plastikowy, a nie tylko wykorzystuje te partnerstwa do opłacania swojej drogi ucieczki od problemu.
’Myślę, że obecne projekty mające na celu doprowadzenie marek do stanu Plastic Neutral i Negative są pozytywne i poruszają marki we właściwym kierunku, ale zawsze są dwie strony. Musimy zwiększyć tempo recyklingu plastiku i ostatecznie całkowicie zrezygnować z używania plastiku” – skomentowała Yolanda Cooper, założycielka Plastic Free Beauty Day.
Plastik jest tylko jednym z elementów złożonej układanki zrównoważonego rozwoju, dlatego warto inwestować w marki, które wprowadzają pozytywne zmiany dla naszej planety.
Informacje dostępne na www.dziendobrywellness.pl, w tym tekst, grafika i inne materiały, służą wyłącznie celom informacyjnym. Poleganie na jakichkolwiek informacjach zawartych w www.dziendobrywellness.pl odbywa się na własne ryzyko użytkownika. W artykule może pojawić się sponsorowane lokowanie produktu. Odwiedzający tę stronę internetową przyjmuje do wiadomości, że informacje dostępne na lub za pośrednictwem www.dziendobrywellness.pl nie są i nie mają na celu zastąpienia profesjonalnej porady medycznej. Prawa autorskie Circle REI Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.