UmysłUmysłInteligencja emocjonalna w pracy*

Inteligencja emocjonalna w pracy*

Chcesz poprawić swoje relacje ze współpracownikami? Dowiedz się, jak budować inteligencję emocjonalną, aby poprawić przestrzeń pracy dla wszystkich.

[subscribe_to_unlock_form]

Dlaczego inteligencja emocjonalna w miejscu pracy ma znaczenie?

Inteligencja emocjonalna (EQ) jest nam najbardziej potrzebna tam, gdzie jest jej najmniej: w pracy. Miejsce pracy pozostaje ostatnim bastionem kultu IQ, ponieważ wiele osób nadal wierzy, że Inteligencja emocjonalna przeszkadza w produktywności.

W pracy nie masz więzów miłości, które motywują cię do dogadywania się z innymi, tak jak w domu. Nie masz korzyści wynikających ze wspólnej historii, która pomogłaby ci zrozumieć, co porusza tych, którzy są wokół ciebie. Tym ważniejsze jest, abyś miał sposób na dostrojenie się do tego, czego potrzebują ci, z którymi pracujesz, właśnie tu i teraz. Już masz to udogodnienie – jest nim aktywna świadomość i płynąca z niej empatia. Wykorzystanie tych elementów Twojego EQ może pomóc w osiągnięciu sukcesu i rozwiązaniu problemów w pracy. Polityka biurowa, problemy z moralami i brak współpracy nie muszą rujnować Twojego życia zawodowego, jeśli potrafisz odczytywać i reagować na uczucia ludzi.

Cztery elementy inteligencji emocjonalnej

Inteligencja emocjonalna składa się z czterech elementów: samoświadomości, zarządzania sobą, świadomości społecznej i zarządzania relacjami. Jak dobrze jesteś zaznajomiony z każdym z tych zasobów?

Pamiętaj, że wszyscy dzielimy te same emocje

Wiele organizacji jest sparaliżowanych przez ludzi poświęcających więcej czasu na ochronę przed prawdziwymi i wyimaginowanymi zagrożeniami niż na pracę. Kiedy rządzi strach, produktywne godziny są tracone na próby utrzymania przewagi, uniknięcia gniewu szefa lub rywalizacji o pozycję. Niezaprzeczalny fakt, że niektórzy ludzie mają większą władzę niż inni w każdej organizacji, nie musi przytłaczać cię strachem, o ile pamiętasz, że wszyscy dzielimy te same emocje.

Czy twój menedżer zachowuje się twardo, ponieważ obawia się, że bycie współczującym oznacza słabość?

Czy twoi pracownicy są ponurzy, ponieważ czują się tak samo zdemoralizowani jak ty, gdyby nikt nie okazał ci uznania za pracę?

Czy osoba w biurze obok syczy na ciebie, ponieważ jest tak samo zaniepokojona plotkami o zwolnieniach jak ty?

Kiedy pamiętasz, że wszyscy jesteśmy rówieśnikami na poziomie emocjonalnym, łatwiej jest podejść do szefa, poprosić pracownika o trochę więcej lub zrozumieć, że irytacja współpracownika nie jest niczym osobistym. Emocje są wspaniałymi czynnikami wyrównującymi poziom między ludźmi; wykorzystaj je, aby was połączyć, a nie rozdzielić.

Pielęgnuj pracę zespołową, współpracę i empatię

Psychologowie od lat wiedzą, że ludzie pracujący razem są bardziej wydajni i produktywni niż taka sama liczba osób pracujących osobno. Empatia zachęca nas wszystkich do współpracy.

Jeśli jesteś pracownikiem…

Pracownicy mogą zapobiegać tworzeniu się toksycznej atmosfery „każdy sobie rzepkę skrobie” poprzez składanie pełnych empatii ofert pomocy, zwracanie uwagi na możliwości ustępstw, gdy dana kwestia jest ważniejsza dla kogoś innego niż dla nich samych, oraz po prostu okazywanie zainteresowania pracą i życiem innych osób. Unikaj plotek i kliki. Oba te zjawiska powodują napięcie i brak zaufania, obniżają morale i zmniejszają wydajność.

Jeśli jesteś szefem…

Spraw, aby pracownikom opłacało się polegać na sobie nawzajem i pomagać sobie. Oferuj premie lub inne zachęty za osiągnięcia grupowe, a nie indywidualne. Na przykład, możesz organizować lunche i okresowe poranne festiwale bajgli – czasami bez ciebie – tak, żeby twoja grupa mogła czuć się swobodnie. Załóż program mentorski, w którym nowi pracownicy będą kojarzeni z osobami o największym stażu. Użyj swojej przenikliwej emocjonalnej mocy, aby zrównoważyć słabości jednej osoby z mocnymi stronami innej, a wkrótce wszyscy będą się nawzajem wciągać na nowe wyżyny.

Zaufaj swoim odczuciom

Nasze uczucia przychodzą do nas wcześniej niż myśli, a jednak nauczyliśmy się nie ufać naszej intuicji w miejscu pracy. Jak potwierdzi wielu bystrych inwestorów, marketingowców i projektantów, giełdowe przeboje, medialne szumy i rozwój nowych produktów często zależą od przeczuć. Nie zawsze jest czas na metodyczne zbieranie danych. Nie zawsze też jest taka potrzeba.  Twoje przeczucia są przecież produktem błyskawicznie zebranych i posortowanych informacji emocjonalnych, które mówią ci, co jest dla ciebie najważniejsze w danej sytuacji, co może być nie tak na podstawie twoich wcześniejszych doświadczeń i kiedy coś nie jest tym, czym się wydaje.

Słuchanie ich nie jest podejmowaniem tak szalonego ryzyka, jak chcieliby tego zwolennicy IQ. To często najmądrzejszy i najbardziej odpowiedzialny ruch, jaki możesz wykonać. Możesz spotkać się z dużym sprzeciwem, ale bądź stanowczy i podążaj za swoimi przeczuciami. Bez nich tracisz zdolność do zmiany biegów, chwytania okazji i reagowania na nagłe sytuacje.

Wykorzystanie inteligencji emocjonalnej do bycia świetnym pracownikiem

Nawet ci, którzy zarządzają innymi ludźmi, są zazwyczaj nadzorowani przez kogoś innego, więc każdy może skorzystać z poniższych rad. Bycie dobrym pracownikiem to przede wszystkim kwestia robienia tego, do czego zostałeś zatrudniony, przy jednoczesnym zachowaniu własnej uczciwości. A jeśli jesteś jak większość z nas, to jest to również kwestia awansu. Oto kilka sposobów, aby to osiągnąć:

Kiedy pojawia się problem, mów o nim. Byłoby wspaniale, gdybyśmy wszyscy mieli szefów o wysokim EQ, ale nawet najbardziej empatyczny szef nie ma czasu na rozgryzanie czy odgadywanie twoich uczuć.

Wiedz, czego chcesz od pracy. Jeśli nie wiesz, czego chcesz, nie możesz o to prosić. Co jest dla Ciebie najważniejsze w tym momencie życia i jak oczekujesz, że ta praca spełni te potrzeby?

Wiedz, jak dobrze radzisz sobie z dnia na dzień. Najbardziej demoralizującym wydarzeniem zawodowym jest bycie zwolnionym bez żadnego pojęcia, że to nadchodzi. Pomijając zwolnienia, prawie nigdy nie musi tak być. Jeśli zachowujesz ostrość umysłu i wiesz, że twoja praca poprawia twoje samopoczucie, prawdopodobnie dobrze sobie radzisz i robisz to, co jest dla ciebie właściwe. Tak długo, jak pozostajesz wystarczająco empatyczny, aby wiedzieć, że jest to również właściwe dla twojego szefa i organizacji, nigdy nie powinieneś być zaskoczony.

Wiedz, co twój szef uważa za ważne. To nie zawsze jest to, co oni mówią, że jest ważne. Zwróć uwagę na wszystko, co wyraża uczucia – co szef robi, a co mówi, gdzie zdają się tkwić jego własne obawy, jak szef traktuje innych ludzi – aby zorientować się, jak zaspokoić potrzeby szefa w pracy. Dzięki empatii poczujesz echo emocji szefa, o ile będziesz zwracać na nie uwagę.

Informacje dostępne na www.dziendobrywellness.pl, w tym tekst, grafika i inne materiały, służą wyłącznie celom informacyjnym. Poleganie na jakichkolwiek informacjach zawartych w www.dziendobrywellness.pl odbywa się na własne ryzyko użytkownika. W artykule może pojawić się sponsorowane lokowanie produktu. Odwiedzający tę stronę internetową przyjmuje do wiadomości, że informacje dostępne na lub za pośrednictwem www.dziendobrywellness.pl nie są i nie mają na celu zastąpienia profesjonalnej porady medycznej. Prawa autorskie Circle REI Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

[/subscribe_to_unlock_form]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostepnij:

REKLAMA

spot_img

REKLAMA

spot_img

REKLAMA

spot_img

Popularne

REKLAMA

spot_img

Podobne Posty

Mąka bambusowa przepisy i jej właściwości dla zdrowia

Mąka bambusowa to najnowsza innowacja wykonana ze świeżych, młodych...

Czy plastik negatywny może uratować planetę?*

To, że przemysł kosmetyczny ma problem z opakowaniami, nie...

Suplementy treningowe: czy naprawdę zwiększają wydajność?*

Jeśli chcesz uzyskać jak najwięcej z każdego powtórzenia i...

Co warto wiedzieć o ćwiczeniach i jak zacząć*

Ćwiczenie polega na podejmowaniu aktywności fizycznej i zwiększaniu częstości...