UmysłUmysłSkuteczna komunikacja*

Skuteczna komunikacja*

Chcesz się lepiej komunikować? Te wskazówki pomogą Ci uniknąć nieporozumień, uchwycić prawdziwe znaczenie tego, co jest przekazywane i znacznie poprawić swoje relacje w pracy i życiu osobistym.

[subscribe_to_unlock_form]

Co to jest skuteczna komunikacja?

Skuteczna komunikacja to coś więcej niż tylko wymiana informacji. Chodzi o zrozumienie emocji i intencji stojących za informacją. Oprócz umiejętności jasnego przekazania wiadomości, należy również słuchać w sposób, który pozwala na uchwycenie pełnego znaczenia tego, co zostało powiedziane i sprawia, że druga osoba czuje się wysłuchana i zrozumiana.

Skuteczna komunikacja wydaje się być instynktowna. Jednak zbyt często, kiedy próbujemy porozumieć się z innymi, coś idzie nie tak. Mówimy jedno, druga osoba słyszy coś innego i dochodzi do nieporozumień, frustracji i konfliktów. Może to powodować problemy w domu, szkole i pracy.

Dla wielu z nas, komunikowanie się w sposób bardziej jasny i skuteczny wymaga nauczenia się kilku ważnych umiejętności. Niezależnie od tego, czy próbujesz poprawić komunikację ze swoim małżonkiem, dziećmi, szefem czy współpracownikami, nauka tych umiejętności może pogłębić twoje więzi z innymi, zbudować większe zaufanie i szacunek, a także poprawić pracę zespołową, rozwiązywanie problemów oraz ogólne zdrowie społeczne i emocjonalne.

Co powstrzymuje Cię przed skuteczną komunikacją?

Do powszechnych barier w skutecznej komunikacji należą:

Stres i emocje poza kontrolą. Kiedy jesteś zestresowany lub przytłoczony emocjonalnie, bardziej prawdopodobne jest, że źle odczytasz innych ludzi, będziesz wysyłać mylące lub zniechęcające sygnały niewerbalne i wpadniesz w niezdrowe, odruchowe schematy zachowań. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień, możesz nauczyć się, jak szybko uspokoić się przed kontynuowaniem rozmowy.

Brak koncentracji. Nie możesz skutecznie komunikować się, gdy jesteś wielozadaniowy. Jeśli sprawdzasz swój telefon, planujesz, co powiesz w następnej kolejności lub śnisz na jawie, możesz być prawie pewien, że przegapisz niewerbalne wskazówki w rozmowie. Aby skutecznie komunikować się, musisz unikać rozproszenia uwagi i pozostać skupionym.

Niespójny język ciała. Komunikacja niewerbalna powinna wzmacniać to, co jest mówione, a nie zaprzeczać temu. Jeśli mówisz jedno, ale język ciała mówi coś innego, słuchacz może odnieść wrażenie, że jesteś nieuczciwy. Na przykład, nie można powiedzieć „tak”, jednocześnie kręcąc głową, że nie.

Negatywny język ciała. Jeśli nie zgadzasz się z tym, co zostało powiedziane lub nie podoba Ci się to, co zostało powiedziane, możesz użyć negatywnej mowy ciała, aby odeprzeć komunikat drugiej osoby, np. skrzyżować ręce, unikać kontaktu wzrokowego lub stukać nogami. Nie musisz zgadzać się z tym, co zostało powiedziane, ani nawet lubić tego, co zostało powiedziane, ale aby skutecznie się komunikować i nie stawiać drugiej osoby w defensywie, ważne jest, aby unikać wysyłania negatywnych sygnałów.

Umiejętność skutecznej komunikacji : Stań się zaangażowanym słuchaczem

Komunikując się z innymi, często skupiamy się na tym, co powinniśmy powiedzieć. Jednak skuteczna komunikacja polega mniej na mówieniu, a bardziej na słuchaniu. Dobre słuchanie oznacza nie tylko rozumienie słów lub przekazywanych informacji, ale także zrozumienie emocji, które mówca próbuje przekazać.

Istnieje duża różnica pomiędzy zaangażowanym słuchaniem a zwykłym słyszeniem. Kiedy naprawdę słuchasz – kiedy jesteś zaangażowany w to, co jest mówione – usłyszysz subtelną intonację w czyimś głosie, która powie ci, jak ta osoba się czuje i jakie emocje próbuje przekazać. Kiedy jesteś zaangażowanym słuchaczem, nie tylko lepiej zrozumiesz drugą osobę, ale także sprawisz, że poczuje się ona wysłuchana i zrozumiana, co może pomóc zbudować silniejsze, głębsze połączenie między wami.

Komunikując się w ten sposób, doświadczysz również procesu, który obniża poziom stresu i wspiera fizyczne i emocjonalne samopoczucie. Jeśli na przykład osoba, z którą rozmawiasz, jest spokojna, słuchanie w zaangażowany sposób pomoże uspokoić również Ciebie. Podobnie, jeśli osoba jest wzburzona, możesz pomóc jej się uspokoić, słuchając z uwagą i sprawiając, że poczuje się zrozumiana.

Jeśli Twoim celem jest pełne zrozumienie drugiej osoby i nawiązanie z nią kontaktu, słuchanie w zaangażowany sposób będzie często przychodziło Ci naturalnie. Jeśli tak się nie stanie, wypróbuj poniższe wskazówki. Im częściej będziesz je praktykować, tym bardziej satysfakcjonujące i udane staną się Twoje interakcje z innymi.

Wskazówki, jak stać się zaangażowanym słuchaczem

Skup się w pełni na rozmówcy. Nie można słuchać w sposób zaangażowany, jeśli ciągle sprawdzamy telefon lub myślimy o czymś innym. Musisz skupić się na doświadczeniu z chwili na chwilę, aby wychwycić subtelne niuanse i ważne niewerbalne wskazówki w rozmowie. Jeśli trudno Ci się skupić na niektórych mówcach, spróbuj powtórzyć ich słowa w głowie – wzmocni to ich przekaz i pomoże Ci się skupić.

Faworyzuj prawe ucho. Jakkolwiek dziwnie to brzmi, lewa strona mózgu zawiera główne ośrodki przetwarzania zarówno mowy, jak i emocji. Ponieważ lewa strona mózgu jest połączona z prawą stroną ciała, faworyzowanie prawego ucha może pomóc Ci lepiej wyczuć emocjonalne niuanse tego, co ktoś mówi.

Unikaj przerywania lub prób przekierowania rozmowy na swoje problemy. Mówiąc coś w stylu: „Jeśli uważasz, że to złe, pozwól mi powiedzieć, co mi się przydarzyło”. Słuchanie to nie to samo, co czekanie na swoją kolej do mówienia. Nie możesz skupić się na tym, co ktoś mówi, jeśli formujesz to, co powiesz dalej. Często rozmówca może odczytać twój wyraz twarzy i wie, że twój umysł jest gdzie indziej.

Okaż swoje zainteresowanie tym, co jest mówione. Potakuj od czasu do czasu, uśmiechaj się do rozmówcy i upewnij się, że Twoja postawa jest otwarta i zachęcająca. Zachęcaj rozmówcę do kontynuowania wypowiedzi drobnymi komentarzami słownymi, takimi jak „tak” lub „uh huh”.

Staraj się odłożyć na bok osądy. Aby skutecznie komunikować się z kimś, nie musisz go lubić ani zgadzać się z jego pomysłami, wartościami czy opiniami. Musisz jednak odłożyć na bok swój osąd i wstrzymać się z obwinianiem i krytyką, aby w pełni zrozumieć tę osobę. Najtrudniejsza komunikacja, gdy jest pomyślnie przeprowadzona, może często prowadzić do nieprawdopodobnego połączenia z kimś.

Przekaż informację zwrotną. Jeśli wydaje się, że nastąpił rozdźwięk, odzwierciedl to, co zostało powiedziane, parafrazując. „To, co słyszę, to” lub „Brzmi tak, jak mówisz” to świetne sposoby na odzwierciedlenie. Nie należy jednak po prostu powtarzać tego, co powiedział rozmówca – zabrzmi to nieszczerze lub nieinteligentnie. Zamiast tego wyraź, co słowa rozmówcy znaczą dla Ciebie. Zadawaj pytania, aby wyjaśnić pewne kwestie: „Co masz na myśli, mówiąc…” lub „Czy to właśnie masz na myśli?”.

Informacje dostępne na www.dziendobrywellness.pl, w tym tekst, grafika i inne materiały, służą wyłącznie celom informacyjnym. Poleganie na jakichkolwiek informacjach zawartych w www.dziendobrywellness.pl odbywa się na własne ryzyko użytkownika. W artykule może pojawić się sponsorowane lokowanie produktu. Odwiedzający tę stronę internetową przyjmuje do wiadomości, że informacje dostępne na lub za pośrednictwem www.dziendobrywellness.pl nie są i nie mają na celu zastąpienia profesjonalnej porady medycznej. Prawa autorskie Circle REI Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

[/subscribe_to_unlock_form]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostepnij:

REKLAMA

spot_img

REKLAMA

spot_img

REKLAMA

spot_img

Popularne

REKLAMA

spot_img

Podobne Posty

Mąka bambusowa przepisy i jej właściwości dla zdrowia

Mąka bambusowa to najnowsza innowacja wykonana ze świeżych, młodych...

Czy plastik negatywny może uratować planetę?*

To, że przemysł kosmetyczny ma problem z opakowaniami, nie...

Suplementy treningowe: czy naprawdę zwiększają wydajność?*

Jeśli chcesz uzyskać jak najwięcej z każdego powtórzenia i...

Co warto wiedzieć o ćwiczeniach i jak zacząć*

Ćwiczenie polega na podejmowaniu aktywności fizycznej i zwiększaniu częstości...